Jak jsem kupoval auto (léto 2013)

Když jsem v létě kupoval nové auto, chtěl jsem o tom napsat článek. Nakonec jsem to nechal na dlouhé zimní večery, abych mohl objektivně bilancovat nad svým nákupem.

Proč nové auto

Dlouhých pět let mi dělala společnost Škoda Felicia Combi GLXi, 1,3MPI, 1997, mé první auto. Bylo to auto k nezaplacení. Když se něco posralo, stačilo zajet na vrakáč a za stovku jsem vezl domu pět „nových“ náhradních dílů. S výkonem na tom moc dobře nebylo, přesto jsme přetížení projeli bez jediného problému celou republiku. Jednu dobu odcházela jedna kravina za druhou, ale poslední rok jsem byl snad jen na výměně oleje. Jinak moje srdcovka, ani jednou škrábnutá, ve výborné výbavě (i klimatizaci mělo, což mi nikdo nevěří u feldy).

felda

Škoda Felicia Combi GLXi

Nastal ale čas na změnu. Bylo jasné, že jezdím hodně, doma musí bejt pořádný a bezpečný auto a Felinka toho neměla mnoho před sebou na neustálých dálničních cestách. Když mě zradily brzdy, nechal jsem je opravit a poslal auto do světa.

Výběr paliva

Neváhal jsem ani minutu, mám rád naftu. V rodině vždy všichni sahali jen po naftě a mám k ní tak vztah. Pokud si uvědomím, že 80% cest strávím na dálnicích a najedu více jak 15 tisíc kilometrů ročně, tak nikdo nemůže popřít, že benzín není šťastná volba.

Po pěti letech s LPG bych znova do plynu nešel. Bezpečné to je, ale bomba zabírá v autě hromadu místa, dojezd kolem 450km je o ničem, každou chvíli neochotní pumpaři (jednou mě nechtěli obsloužit, jindy na mě řvali, že tankovat LPG sám nesmím a tak pořád dokola), nejednou popálené ruce při tankování, nižší výkon… Ne, už ne :) Pro studenta to byla super věc, ale dneska už ne.

Před zavrhnutím LPG jsem navíc zkalkuloval, že v průměru 5,5 litru nafty s cenou 35,50Kč je v podstatě to samé jako 9,5 litrů s LPG s cenou 18Kč. Nafta je ve finále o pár haléřů dražší, ale pohodlnější a s 60 litrovou nádrží můžu drandit tisíc kilometrů najednou :)

Výběr typu auta

Někdo je ujetej na malý auta, někdo na sportovní vzhled, někdo miluje benzín, jiný zase nedá dopustit na SUVéčka. Jak to tak bývá, nakonec všichni bojujou proti všem a jedni nadávají na druhé, jak si mohli koupit právě tohle auto :D

Já jsem ujetej na velký prostorný auta, ve kterých se svou větší postavou mohu souložit, ale především chci od auta, aby mi pomohlo, když potřebuju odvést něco víc než pár rohlíků a jednu minerálku.

Výběr motoru

Mám kolem sebe pár odborníků na auta a pak i pár těch, co si myslí, že odborníci jsou, ale vesměs ví hovno. Jelikož jsem chtěl naftu z poloviny prvního desetiletí nového tisíciletí, došli jsme i přes PD úplně všichni k TDi 1.9. Má své mouchy, ale to má každý motor a naftový už tuplem.

Výběr automobilky

Jsme zase na začátku, někdo nemůže skousnout českoněmecká auta, jiný zase nemůže ani vidět Alfu, další pro auto jde jedině do Japonska. A skončí to zase stejně, zase na sebe všichni nadávaj, jak si to mohli koupit..

Tákže panáčci, je mi to jedno. Chtěl jsem kvalitní TDičko, kombíka s rozumnou cenou náhradních dílů. Vychází mi z toho VW a Škoda. Vyhrála Škoda.

Výběr modelu a výbavy

Věděl jsem, že chci nafťáka v kombíku. Vyšla mi Octávka a Passat. Ač Passat je o kousek dál ve své třídě, mně se víc líbí octávky. Je to ale už jen můj osobní pocit :)

Jedna z priorit při koupi auta nebyla barva nebo jak auto vypadá pro mé kamarády a sousedy v ulici. Důležité pro mě je, abych se za volantem cítil jako doma a měl na cestách ten nejlepší komfort. Moje auto musí mít automatickou klimatizaci, tempomat, okna a zrcátka v elektrice, loketku a takový ty všemožný kraviny, co dělají z krabice na čtyřech kolech pohodlný auto.

Poslední rozhodnutí padlo s tím, že kdyby to bylo špatné auto, tak není stále tolik let na hlavních příčkách prodejnosti v celé Evropě.

Jak jsem sehnal nové auto

2013-06-25 11.37.01

Bylo to až nečekaně jednoduché. Původně jsem přemýšlel nad „jedničkovým“ modelem, ale osud chtěl, abych měl auto novější.

Shodou okolností prodával auto kamarád mého mechanika. Auto, které sám opravoval. Auto s motorizací a výbavou dle mého gusta. Nebylo nad čím váhat, vybrakoval jsem úspory, zbytek si půjčil a od té doby mi kočka slouží bez jediného problému.

To je také hlavní důvod, proč o tom píšu až dneska. Nechtěl jsem nadšeně bilancovat po stovce kilometrů, ale říct po půl roce a několika tisících kiláků, že jsem koupil dobře :)

Jaké mám s autem plány?

V březnu nás čeká technická, olej, rozvody, filtry (palivový, vzduchový, pylový, olejový) a nějaká ta kosmetika. V létě bych rád využil auta v tak dobré kondici pro procestování Evropy. Cestu zatím vidím přes Německo do Francie, projet Francii až do Provance a zpět přes Itálii a Švýcarsko domů. O tom ale zase až příště.

Spokojenost

Ano, naprostá spokojenost úplně se vším. Nechtěl bych jiné auto, ač často řídím všemožná auta různorodých automobilek a cenových kategorií. Hodně mě těší spotřeba, umím jet do pět litrů, ale v průměru 5,5l/100km (dálnice, Plzeň i okresky v průměru na 4 000 km). Simply clever :)

20130628_195308

Škoda Octavia II

  • Jindřich Toman

    Hezkej článek. Když člověk ví co chce tak to jde dobře. Já tuhle octu měl taky, byla sice starší ojetá z aaa, nicméně slouží dobře dotěď. Teď hledám nějakej Multivan. Prostě potřebuju auto kam se vejdou kola a na střechu kayak. Takže vědět co člověk chce a jde to s lehkostí..